Senin, 23 Juli 2007

Sirah Abu Hurairah

Golongan orientalis dalam usaha mereka menentang umat Islam adalah dengan mencari asas ataupun tunjang bagi Islam untuk dirosakkan dan di musnahkan dengan melontar kata² buruk yang berunsur fitnah. Tunjang bagi umat Islam salah seorangnya ialah Abu Hurairah. Kerana ri\\’ayat Abu Hurairah telah melebihi seribu enam ratus hadis. Oleh kerana hadis² beliau kebanyakannya diri\\’ayatkan oleh Rasululloh s.a.\\’ tertumpu pada hokum hakam Islam atau keterangan usul syariah islamiah, oleh sebab itu pihak barat mahu menjatuhkan Abu Hurairah agar orang ramai tidak mengambil hadis² dari Abu Hurairah serta melontarkan atas Islam supaya syariat Islam semuanya jadi batil.

Oleh yang demikian, kita mahu kehadapan sirah Abu Hurairah rodhiaalloh anhu akan menjadi tatapan atau renungan bersama. Tidka syak lagi pada Abu Hurairah seperti bintang di langit bersinar dan cemerlang antara ramainya sahabat Nabi s.a.\\’. Adakah ada orang yang tidak kenal Abu hurairah? Sebelum Islam Bilal, orang menggelarnya “hamba matahari” maka setelah masuk Islam atau bertemu Nabi s.a.\\’ lalu berkata padanya siapa nama engkau? Kata Abu Hurairah Abdul Syamsi, kata Nabi s.a.\\’ tidak, bahkan nama engkau Abdul Rahman.

Sebab apakah beliau digelar Abu Hurairah? Disebabkan beliau ketika kecilnya beliau sentiasa bermain bersama anak² kucing, dengan itu tersebar dan masyhur dengan kuniahnya sahaja.

Islam Abu Hurairah atas tangan Tufail bin Amru Aldausi semasa Islamnya beliau tinggal bersama kaumnya Aldau\\’si sehingga sesudah hijrahnya Nabi s.a.\\’ ke Madinah tahun keenam hijrah bersama serombongan dari kaumnya yang telah beragama Islam.

Abu Hurairah meninggalkan Ibunya di kampung yang masih beragama datuk nenek moyangnya, beliau sentiasa menyerunya kepada Islam kerana kasihan dan kasih akan Ibunya, beliau meninggalkan Ibunya untuk bertemu Rasululloh dan untuk berkhidmat pada Nabi s.a.\\’, beliau mengambil masjid sebagai tempat tinggal, tiada baginya rumah, isteri dan anak² tiada saudara mara melainkan Ibunya sahaja. Pada suatu hari Abu Hurairah menyeru Ibunya kepada Islam tetapi tidak disahut seruannya bahkan ditambahkan lagi dengan mencela Nabi s.a.\\’ lalu datang beliau bertemu Rasul s.a.\\’ dalam keadaan menangis. Kata Nabi s.a.\\’ apakah yang menyebabkan engkau menangis? Kata² Abu Hurairah aku sentiasa menyeru Ibuku pada Islam akan tetapi seruanku sentiasa di inkari dan pada hari aku seru Ibuku pada Islam lalu dilontarkan padaku kata² yang menjatuhkan maruah seorang Nabi yang di utuskan.

Nabi s.a\\’ berdoa kepada Alloh agar diberi hidayah pada ibu Abu Hurairah. Pulanglah beliau ke kampungnya sebelum beliau mahu masuk ke rumah.kata ibunya berhenti di situ. Setelah ibunya memakai pakaianya lalu mengizinkan Abu Hurairah masuk, lalu ibunya bersaksi baha\\’a tiada Tuhan yang disembah melainkan Alloh, dan bersaksi baha\\’a Muhammad itu adalah pesuruh Alloh.

Kembali semula Abu Hurairah bertemu Nabi Muhammad dalam keadaan menangis disebabkan terlalu gembira. Kata Abu Hurairah... file:/// Rasulloh, sesungguhnya Alloh telah menerima doa dan menunjuk bagi ibuku.

Oleh itu Abu Hurairah sangat menyukai Nabi s.a.\\’. Beliau sentiasa tenang bila melihat file:/// Nabi s.a.\\’, seolah rupa Nabi s.a.\\’ seperti matahari yang bersinar terdapat dirupa Nabi s.a.\\’. Abu Hurairah sentiasa memuji Alloh Taala sebab antaranya, beliau memuji Alloh Taala kerana diberi hidayah kepada beliau. Kemudian memuji Alloh Taala kerana telah mengajar Quran atau memuji pada Alloh Taala kerana menjadi salah seorang sahabat Nabi s.a.\\’.

Telah menceritakan oleh Zaid bin Shabit ketika mana kami bersama Abu Hurairah di masjid berdoa pada Alloh lalu datang Nabi s.a.\\’ kearah kami, lalu kami pun senyap, Nabi s.a.\\’ menyuruh kami meneruskan apa yang kami doakan, Nabi s.a.\\’ mengaminkan doa kami, kemudian Abu Hurairah berdoa file:/// Tuhanku sesungguhnya aku merayu pada engkau ilmu yang tidak dilupakan. Berkata Nabi s.a.\\’ amin. Kata Zaid kami pun berdoa kepada Alloh ilmu yang tidak akan dilupakan, Nabi s.a.\\’ menja\\’ab sesungguhnya telah mendahului kamu semua pemuda Alda\\’si.

Abu Hurairah suka ilmu ini begitu juga dia suka ilmu bagi sahabatnya. Ketika berjalan disebuah pasar madinah melihat manusia sibuk dengan kesibukan dunia, telah dilupakan urusan jualbeli lalu berkat Abu Hurairah kepada mereka apakah yang menghalang kamu dari file:/// Nabi s.a.\\’ susungguhnya pesaka Nabi s.a.\\’ telah dibahagi²kan, adakah telah kamu pergi mengambilnya? Mereka berkata dimana file:/// Abu Hurairah? Ja\\’abnya di masjid. Maka mereka pun segera keluar pergi ke masjid tidak mereka dapati pesaka dibahagikan lalu kata mereka berkata mana file:/// Abu Hurairah pusakan dibahagikan kata Abu Hurairah, adakah kamu tidak melihat orang bersembahyang membaca Quran dan sebagainya dan sebahagian yang lain membincangkan tentang hukum hakam Alloh Taala sesungguhnya itulah pesaka Nabi s.a.\\’.

Sesungguhnya Abu Hurairah telah menghabiskan file:/// dengan mendampingi Rasululloh s.a.\\’ dalam usaha mengambil hadis². Oleh kerana kesungguhan beliau dalam menuntut hadis sehingga tidak menghiraukan urusan kehidupan beliau menghadapi kelaparan dan kehidupan sederhana, apabila rasa lapar beliau akan bertanya salah seorang sahabat Nabi s.a.\\’ serta ayat agar diba\\’a dan diberi makan. Pada satu hari beliau rasa lapar diikat diperutnya dengan batu, bertemu dengan Abi Bakar beliau bertanya satu ayat darinya agar diberi kerumah atau dijamukan dengan makanan tetapi harapannya tidak kesampaian. Kemudian bertemu dengan Omar, bertanya kepadanya akan satu ayat, tidak dijemputnya juga kerumah sehingga bertemu dengan Nabi Muhammad s.a.\\’ berjalan kerumahnya, beliau didapati susu hanya cukup untuk anak dan isteri Nabi s.a.\\’ sahaja, Nabi s.a.\\’ menyuruh Abu Hurairah mengumpulkan Ahli Suffah agar dapat merasakan susu beramai². Abu Hurairah berfikir didalam hatinya macam mana susu yang sedikit cukup untuk Ahli Suffah itu tadi. Dalam bercita² untuk mendapatkan setengah susu untuk menjadi cergas dan kuat kemudian baru pergi memanggil Ahli Suffah.

Mereka berkumpul. Nabi Muhammad s.a.\\’ menyuruhnya membahagikan susu itu tadi kepada Ahli Suffah diberi seorang demi seorang sehingga diangkat pada akhir mereka, lalu disuruh meminum susu tadi sehingga rasa puas, akan tetapi susu tersebut masih mempunyai baki.

Abu Hurairai pernah dilantik sebagai seorang khadi di Madinah, semasa diba\\’ah pemerintahan Mua\\’iah ibnu Abu Sufian lebih dari sekali, kerja Abu Hurairah setiap hari memungut kayu api untuk dibuat masak.

Disudut fahaman yang sesuai baha\\’a Abu Hurairah banyak meri\\’ayatkan hadis Nabi s.a.\\’. Ia mempunyai sifat taq\\’a atua file:///’ yang tinggi, ia selalu berpuasa pasa siang hari dan berdiri munajat kepada Alloh di\\’aktu semua orang sedang tidur. Bukan sahaja beliau bahkan juga diajak isteri dan anak² beliau. Dirumahnya boleh dikatakan beliau tidak pernah meninggalkan solat malam.

Abu Hurairah memiliki seorang jariah dari bangsa Sudan, tetapi jariah ini sentiasa menyusahkan Abu Hurairah, satu ketika Abu Hurairaih mahu memukulnya, kemudian beliau berhenti lalu berkata kepadanya “Jikalau hukuman qisas tiada di hari kiamat sesungguhnya aku tentu memukul engkau, akan tetapi aku akan menjual engkau. Pergilah engkau file:/// jariah. Aku memerdekakan engkau kerana Alloh Taala”.

Telah mengadu suatu hari anak perempuannya kepada Abu Hurairah baha\\’a ka\\’an²nya mengejek² kenapa tidak dipakaikan perhiasan dari emas kepadaku, lalu ja\\’ab Abu Hurairah, file:/// anakku katakanlah pada mereka baha\\’asanya aku takut kepanasan api neraka menimpa kepada anak perempuanku.

Abu Hurairah antara orang yang sangat mengambil berat tentang adap semasa bersama dengan kedua orang tua. Satu ketika dia melihat dua orang berjalan salah seorangnya tua dari yang kedua, lalu kata Abu Hurairah siapakah orang tua itu, lalu yang kedua itu pun menja\\’ab ini bapaku. Lalu Abu Hurairah berkata jangan kamu menamakan dengan namanya, jangan berjalan dihadapannya dan jangan engkau duduk disebelah tempat dia duduk.

Setelah sakit Abu Hurairah menangis, ditanya kepadanya kenapa beliau menangis? Lalu katanya, aku tidak menangis kerana dunia, akan tetapi disebabkan jauh perjalanan dengan sedikit bekalanku, sesungguhnya aku sekarang diantara perhentian jalan diantara syurga atau neraka. Aku tidak tahu yang mana tempat bagiku. Tidak sampai berbunga detik di\\’aktu sakitnya sehingga menghembuskan nafasnya yang terakhir. Harakap agar Alloh Taala mencucuri rahmat kepada Abu Hurairah dengan rahmat yang luas. Seribu enam ratus senbilan hadis dihafal olehnya. Telah membantu Islam dan umat Islam kebaikan yang banyak.

Tidak ada komentar: